HKScan on Pohjois-Euroopan johtavia ruokayhtiöitä. Sen kotimarkkinoihin kuuluvat Suomi, Ruotsi, Baltia ja Puola. HKScan valmistaa, myy ja markkinoi sian- ja naudanlihaa, siipikarjatuotteita, lihavalmisteita ja valmiita ruokia lukuisilla tunnetuilla paikallisilla tuotemerkeillä. HKScan toimii yhdeksässä maassa ja sillä on noin 10 000 työntekijää. Konsernin tärkeimmät tavaramerkit ovat: HK, Kariniemen, Scan, Pärsons, Rakvere, Tallegg, Rigas Miesnieks, Klaipedas Maistas sekä Sokolow (ja uutena Rose Poultry).
Pörssitiedotteessa 15.9.2010 HKScan Oyj:n toimitusjohtaja Matti Perkonoja ilmoitti, että ”HKScanin suomalaisen tytäryhtiön HKScan Finlandin ja ruotsalaisen tytäryhtiön Scan AB:n rakenteita suunnitellaan tehostettavan edelleen vuosien 2011–2013 aikana. Uusilla HKScan-konsernin sisäisillä toimenpidesuunnitelmilla tähdätään Suomen osalta vuoden 2011 loppuun mennessä 12,5 miljoonan ja Ruotsin osalta vuosi sitten kerrottuun 30 miljoonan euron kehittämishyötyihin.”
Käytännössä tämä merkitsee Suomen ja Ruotsin HKScanin toimipaikoilla lähes 500 työntekijän kehittämistä ulos konsernista ja muiden työtahdin muuttamista yhtiölle sopivammaksi eli vauhdikkaammaksi. Näin päästään edellä kerrottuun yli 40 miljoonan euron ”kehittämishyötyihin”.
HK-Scan uhkaa toimintojensa siirtämistä osittain ulkomaille, jos se ei onnistu pääsemään yhteisymmärrykseen henkilöstön kanssa Suomessa. Toimitusjohtaja Perkonoja: ”Sanon suoraan, että kyse on siitä, kuka haluaa tehdä näitä töitä. Työnantaja yksin ei pysty työpaikkoja varmistamaan. Ruotsissa ja Baltiassa työntekijät ymmärtävät yrityksen kilpailukyvyn merkityksen päivänselvästi, mutta Suomessa on ollut ongelmia. Tästä asiasta pitäisi Suomessa puhua yleisemminkin.” Perkonoja sanoo suoraan myös sen, että yksi vaihtoehto on siirtää toimintoja ulkomaille.
Onkohan toimitusjohtaja Matti ”leikkaaja” Perkonoja ottanut huomioon, että konsernin tuotosta tulee vielä tällä hetkellä kolmasosa Suomesta?
Kirjoitti Ilkka Eskola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti