TEATTERI
Kiviä taskussa
rooleissa Mika Nojua ja Martti Suosalo
En
ihmettele yhtään, että jo vuonna 2002 Helsingin Kaupunginteatterin
Studio Pasilassa ensi-iltansa saanut näytelmä yhä jatkaa täysille katsomoille ympäri Suomea.
Nojua ja Suosalo pystyivät
vetämään kaksistaan viisitoista eri roolihahmoa jatkuvana
tapahtumasarjana, vaatteiden vaihdotkin ikään kuin korostivat
näytelmän jatkuvuutta. Mestarillinen näyttelijäsuoritus
molemmilta, esityksen aikana ei tapahtunut minkäänlaista
herpaantumista. Esitys oli samalla hersyvän hauska pitäen
samalla kuitenkin sisällään
tragiikaakin.
Seili, musikaali
hullusta rakkaudesta
Turun
Kaupunginteatteri,
kirjoittaja Satu Rasila, ohjaus Mikko Kouki,
kapellimestari Jussi
Vahvaselkä, näyttelijöinä
mm. Helmi-Leena
Nummela, Mika
Lähde, Kirsi
Tarvainen, Minna
Hämäläinen ja Anna-Maija
Jalkanen.
Seiliin jouduttiin eikä
sieltä ollut poispääsyä. Hoito
oli psykiatriallisissa sairaaloissa
väkivaltaista, vaikka
silloinkin ilmeisesti yritettiin toimia senhetkisen tietotason mukaan
(Seili toimi naisten mielisairaalana vuoteen 1962).
”Halki synkän
veen, vene hiljalleen, lipuu saareen syrjäiseen.. Seiliin soudetaan”
sanat Mariska,
sävel: Jenni
Vartiainen, Jukka
Immonen.
Voi sanoa, että
tämä balladi oli kunnianhimoinen toteutus pienellä Logomon
näyttämöllä, mutta musikaali oli ainutlaatuisen onnistunut
kokonaisuus, surumielinen ja koskettava ilman pateettisuutta.
Passio –
Rakkaus G.H.: mukaan
Kolmas Tila – Tredje
Rummet ry (Turkulainen
monikielinen ja -kulttuurinen ammattiteatteri ja taideyhdistys),
näytelmän esityspaikka
Manillan vanha viinatehdas, brasilialaiskirjailija
Clarice Lispectorin teoksen suomentanut Tarja Härkönen,
dramatisointi Seppo Parkkinen, ohjaus Juha Malmivaara, näyttelijät:
Heidi Kiviharju, Kristiina Vahvaselkä, Sofia Törnqvist ja Maria
Nurmela.
Mystinen
kertomus sopi vanhan viinatehtaan karuun ympäristöön. Neljän
naisen hieno monologi höystettynä musiikilla (Kari Mäkiranta).
Kolmas tila onnistui taas!
Nukketeatteri
Romeo & Julia:
Suuruudenhullua shakespearea nukeilla, osa 2!
Tehdas-teatterissa
esitys toteutettiin yhteistyössä
Aura of Puppetsin kanssa. Teksti William Shakespeare, suom. Paavo
Cajander, sovitus ja ohjaus Merja Pöyhönen, nuket Heini Maaranen.
Näytelmässä
tapahtumapaikkana oli
kaatopaikan
slummi rottineen.
Nuket
olivat
isokokoisia
ja epäesteettisiä, kasvoiltaan
rujoja, likaisia ja hampaat kellastuneet. Jalat olivat
surkastuneet, joten liikkuminen oli
raahautumista muovisäkkien ja roskakasojen keskellä. Romeo
ja Julia elivät
esiteineinä yhteisössä, jossa vallitsi
viha ja väkivalta, jossa aikuiset juopottelivat
ja irstailivat.
Tällaisten
olioiden suuhun sopi ihmeteltävän hienosti Cajanderin vanhahtava
suomennosteksti. ”Nuket ovat kuin muukalaisia, erirotuisia kuin
ihmiset, joten
vanha kieli sopii niille hyvin”
sanoi
ohjaaja Pöyhönen.
Sirpa
Järvenpää Juliana ja Toni Kandolin Romeona pystyivät luomaan
nukeista niin elävän tuntuisia, että välillä unohti nuken puheen
ja liikkeiden takana olevan ihminen. Alma Rajala Julian sikaria
imevänä imettäjänä, Nanna Mäkinen Romeon Balthasar-koirana sekä
Lotta Virtanen Julian lääkehuuruissa hortoilevana äitinä jäivät
unohtumattomasti mieleen.
Kivinen
tie: Mikko Kivisen yhden miehen esitys
Mikko
Kivinen kiersi ympäri Suomea komediallisessa
35-taiteilijajuhlavuosiesityksessään Kivinen tie. Täytyy ihailla
näyttelijän ja linnun (Lapinlahden) sujuvaa parituntista muistelua
elämän eri tapahtumista, jota ryydittivät Pertti Jarlan mainio
taustakuvitus. Logomon loppuunmyydyssä salissa oli nauru herkässä, kun
Mikko Kivinen sai ikävätkin muistot monologissaan
muuttumaan kuin ne olisivat olleet vain hauskoja sattumia.
Kaikki
oikein: Elämänmakuinen tarina lottovoittajista
Turun
Kaupunginteatteri, käsikirjoitus Anna-Leena Härkönen, ohjaus
Heikki Paavilainen, rooleissa Minna Hämäläinen ja Stefan Karlsson,
Eila Halonen, Kimmo Rasila ja Alisa Salonen.
Kaikki
oikein näytelmä kertoo pariskunnasta, joka voitti jättipotin
lotossa. Kuinka käy parisuhteen, miten muiden ihmissuhteiden käy?
En
ollut lukenut kirjaa. Näytelmää katsoessa häiritsi se, kun ei
selvinnyt oliko näytelmän tarkoitus olla komedia, tragedia vai
farssi. Kaikkia näitä löytyi.
TAIDENÄYTTELYT
Radoslaw Gryta:
Sekalaisia ajatuksia
Nykyään
Suomessa asuvan Puolan
juutalaisen Grytan
veistokset koostuvat pienistä aina monumenttaalisiin teoksiin,
jälkimmäiset oli
suunniteltu ja tehty Ars Nova museon tiloihin. Teokset
olivat
muistikuvia ajalta, mitä Gryta lapsuudessaan koki NatsiSaksan
vallattua Puolan. Ne
olivat
ahdistavia,
mutta teoksista huokuvaan pelkoon se kuuluikin.
Näyttely osoitti,
että Gryta kuuluu tällä hetkellä Suomen eturivin kuvanveistäjiin.
Ellen
Thesleff (1869
-1954)
Turun Taidemuseo toi
tällä yli sata teosta, maalauksia ja
puupiirroksia, käsittävällä
näyttelyllä laajan katsauksen
taiteilijan luomisajalta Suomen
kultakauden realismista myöhemmän ajan lähes moderniin
värienkäyttöön. Thesleffin teoksissa voi aistia liikettä ja
elämänvaloa. Thesleff sai
uuden ulottuvuuden esittelyelokuvassa, josa haastatteluin tuotiin
hänet kaikkien ulottuville.
Ellen Thesleff ja Helena Schjerfbeck ovat
maalausten mestareita, puupiirrosten osalta
hän ja Akseli Gallen-Kallela ovat mestareita. Tämä kuvaa Ellen
Thesleffin merkitystä Suomen taiteessa.
Näyttely oli vaikuttava, siihen tutusti hartaudella.
7. Turku Biennaali 2015: Odottamaton vieras
Ars
Nova kutsui biennaaliin yhdeksän taiteilijaa ja kukin sai kutsua
oman vieraansa näyttelyyn, eli esillä oli 18 taiteilijaa: tästä
nimi ”Odottamaton vieras”. Taiteilijat ja taiteilijaryhmät
edustivat Suomea, Ruotsia, Saksaa, Viroa, Alankomaita ja
Iso-Britanniaa. Turku biennaalin palkinnon saivat Krister Gråhn ja
Jarmo Vesala yhteisellä teoksella ”Työn alla”, rakennustyömaa oli
todellinen näyttelyssä! Kalle Mustosen kahdeksanmetrinen
tonttukuningas (Tonttukuninkaan kuolema) tervehti katsojia heti
heidän astuttuaan näyttelytilaan, mahtavaa. Ottmar Hörlinin
sormistaan roikkuvat miehet tervehtivät Rantakadulla museon
ulkopuolella (ne jouduttiin kuitenkin poistamaan ilkivallan, tai
oikeammin mahdollisen keräilyvimman johdosta), vahinko, sillä se
oli upea rivistö.
Mielestäni viihdyttävä näyttely, nykytaiteen monipuolinen
läpileikkaus.
Heikki Marila:
Kukkia ja perkeleitä
Hieman
ennakkoluuloisena astuin
Väinö Aaltosen museoon
Heikki Marilan näyttelyyn.
Seinille oli
ripustettu suurikokoisia
tauluja
(ja yksi
valtava, joka mahtui
vain veistossaliin).
Tauluissa oli
paksut maalikerrokset, voimakkaat vedot ja
melkoinen värikylläisyys.
Näyttely
oli
mielenkiintoinen, vaikka en osakkaan sijoittaa sitä tavallisten
normien sisään. Muutama
Marilan tunnettu kukkataulu löytyi,
samoin asemakaavatöitä. Kuvia olin
nähnyt myös Luther-sarjasta. Maalaukset olivat
parempia kuin valokuvat niistä. Marilaa
olivat
kiehtoneet uskonnolliset
aiheet sekä
vanhojen mestarien ”uudet
vaatteet”.
Kokemus oli kaksijakoinen: Marilassa on mestarin siveltimen vedot,
mutta odotan malttamattomana jatkoa.
Jacques Henry
Lartigue: Riviera
Turun
Taidemuseossa esiteltiin
mustavalkokuvien grand old man Jacques Henry Lartiguen
(1894 - 1986) mykistyttäviä
valokuvia. Esillä oli
lähes 200 valokuvaa 1920
luvulta 1950 luvulle ”vieden katsojan Rivieran kulta-aikaan, jota
leimasivat yläluokkainen ihana joutilaisuus, seurapiirien säihke,
urheilullinen rantaelämä ja aamuun asti jatkuvat juhlat”.
Lartigue
aloitti Riviera-valokuvauksen ollessaan 11-vuotias. Itseoppinut
valokuvaaja kuvasi yli 50
vuoden ajan Rivieraa,
sen loistokkuutta vauraiden
lomanviettäjien ja turistien kansoittamalla aurinkoisella
rannikolla. Hän taltioi valokuvansa 130 valokuvakirjaan joissa oli
150.000 valokuvaa. Lartigue
lahjoitti valokuvat
sekä lisäksi 50.000 sivua
päiväkirjamuistiinpanoja Ranskan
valtiolle.
Katja Tukiainen:
P is for paradise
Auran
Gallerian tilat täyttyivät Katja Tukiaisen pinkinpunaisista
maalauksista. Tukiainen on alle viisikymppinen taiteen ja myös
kuvataiteen maisteri.
Turun
näyttelyn näyttävimmät teokset tunnisti
taidehistorian
merkkiteoksiksi kuitenkin
tehtynä Tukiaisen omiksi pinkinpunaisiksi maalauksiksi. Tästä
esimerkkinä Theodore Gericaultin Meduusan lautta jossa kaikki lautalla
olijat olivat naisia, tosin samoissa asennoissa kuin Gericaultin
maalauksessa. Eugene
Delacroixin Vapaus johtaa kansaa oli sekin saanut pinkin kasteen.
Michelangelon Aatamin
luomista seurasivat
suurisilmäiset pikkutytöt ja erilaiset eläimet esim. puput.
Alakerrassa oli Tukiaiselle
”tyypillisempiä”
japanilaistyylisiä
maalauksia koulupukuisista
tytöistä.
Taidehistorian
merkkiteosten pinkkiversiot jäivät mietityttämään, Tukiainen on
kuitenkin osaava.
Nils Dardel ja
moderni aika
Nils Dardel (1888 – 1943) on Ruotsin arvostetuimpia taiteilijoita.
Näyttelyn taideteokset oli saatu pääasiassa Tukholman Moderna
Museetin kokoelmista, mutta myös yksityiskokoelmista oli teoksia
mukana.
Ruotsissa suoritettujen opintojen jälkeen Dardel lähti 1910
Pariisiin ja tutustui taiteen uusiin suuntiin. Dardelin vahvuus oli
kuitenkin se, että hän pystyi tässä ympäristössä luomaan oman
mystisen naivismia ja surrealismia sivuavan tyylin.
Turun Taidemuseo teki kulttuuriteon ottaessaan Nils Dardellin
ohjelmaansa.
Kirjoituksen lähetti Ilkka Eskola
Kirjoituksen lähetti Ilkka Eskola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti